זכות השתיקה בחקירה

זכות השתיקה בחקירה

מהי זכות השתיקה?

לחשוד בחקירה יש זכות לשתוק ולא להגיב לשאלות העולות בחקירה. המטרה של זכות השתיקה היא להגן על החשוד מפני הפללה עצמית.

שהרי תפקידה של המשטרה להוכיח את אשמתו של עבריין בין אם ישתף פעולה ובין אם לא. על המשטרה להביא את הראיות והעדויות ולהוכיח את אשמתו, לחשוד מצדו אין כל עניין להשתתף בהליך הזה.

אז מדוע בעצם, זכות השתיקה עומדת לרועץ והלכה למעשה פוגעת בחשודים הבוחרים להשתמש בה? ואיך בכל זאת אפשר להשתמש בזכות השתיקה מבלי שתפגע בנחקר.

להלן סקירה קצרה וממוקדת בשימוש הפרקטי בזכות השתיקה.

סטיגמת ההסתרה

בפועל המשתמשים בזכות השתיקה סובלים מסטיגמה ולפיה "יש להם מה להסתיר"

  • לחשודים בעבירות פליליות שבחרו לשמור על זכות השתיקה, נדבקת סטיגמה שהם אשמים, ואם הם לא היו אשמים היו מוסרים גרסה מזכה שתוכיח חפותם.
  • לאנשי ציבור אשר נחקרים ושומרים על זכות השתיקה, נדבקת סטיגמת ההסתרה ובנוסף ניגוד עניינים שהרי מצופה מהם כאנשי ציבור לחשוף ולהסביר את מעשיהם במסגרת תפקידם.

למה נכון להשתמש בזכות השתיקה ?

הליך החקירה הוא הליך לא שוויוני. הכוח שבידי החוקר הוא רב על כוחו של הנחקר. הזכות לשתוק ולא להגיב לחקירה מאזנת את הכוח העצום שבידי המשטרה או כל גוף חוקר, לבין הנחקר. ובכך נותנת זכות השתיקה ביטוי לזכות להליך הוגן.

החקירה מטבעה בעלת אופי מאיים, כך שחשוד עלול לענות באופן שקרי לשאלות חוקריו, ואף להודות במעשים שלא עשה בשל הלחץ, המצוקה והבלבול שהוא שרוי בהם.

כך שזכות השתיקה נועדה למנוע מצבים של הפללה עצמית, עדות שקר ובזיון בית משפט. ולאפשר הליך הוגן, למנוע הפללת שווא, שקרים ותוצאות אחרות שאינן רצויות.

מטעמים אלו וחרף אותה "סטיגמה" כלפי מי ששמר על זכות השתיקה, לעיתים הבחירה לשמור על זכות השתיקה היא הנכונה ביותר.

גם נחקר, ש"אין לו מה להסתיר" עלול להסתבך בחקירה ולמסור פרטים שלא רצה ושיפגעו בו בהמשך.

לעיתים יחליט הנחקר לא לשתף בגרסתו בשלב החקירה. יתכן ויש לו אליבי מוכח והוא מחליט לשמור אותו לשלב המשפט

לעיתים יחליט הנחקר לשמור על זכות השתיקה על מנת לא לחשוף פרטים שאין להם כל קשר לחקירה שבעניינו אך עלולים לסבך אותו באירוע אחר לחלוטין.

מתי נבחר להשתמש בזכות השתיקה?

כל מקרה לגופו!

אין תשובה אחת. אין נכון לא נכון. אין מקרה "קלאסי" לשתוק בחקירה ומקרה אחר לדבר בה.

יש לבחון את המצב המשפטי, לנתח אותו ולפעול בהתאם לטובת החשוד.

ומשום כך, יש להבין את חשיבותם העצומה והמשמעותית של הייעוץ והליווי בחקירה.

המצב הטוב ביותר הוא, להתייעץ בטרם ההגעה לחקירה, במשרד עורך הדין כשאין כל לחץ. אבל בוודאי שזה לא מתאפשר בכל המקרים, ואז יש להתייעץ עם עורך דין בתחנת המשטרה בטרם תחל החקירה. ייעוץ והכוונה נכונים יכולים לשנות מהרשעה לזיכוי או ממעצר לשחרור ועוד.

לייעוץ בעניין זכות השתיקה פנו למשרדנו, חיים יואל בת-אל, עו"ד

שיתוף:

מאמרים נוספים

החזקת סכין או אולר

החזקת סכין אסורה על פי החוק. גם אזרחים מן השורה עלולים למצא עצמם בחקירה בגין החזקת סכין ואפילו עומדים לדין בגין אשמה זו. המקרים הנפוצים

מעבדת סמים – גידול קנבוס

יש שצומח לו שתיל קנבוס תחת צינור המזגן המטפטף, יש כאלו המגדלים מתוך עניין או לצרכים שונים, יש המגדלים בחממות ביתיות מאולתרות או מקצועיות ממש.

חוק המחשבים – מהי חדירה למחשב?

עבירות רבות מבוצעות היום באמצעות מחשב. פשיעה בדרקנט, העברת כספים, תשלומים במטבעות וירטואליים על סמים או עבירות פליליות אחרות, הלבנת הון, ועוד אלא שחוק המחשבים

השאירו לנו הודעה